Akumulatory
Akumulator samochodowy to bardzo ważne urządzenie w każdym samochodzie. Jest źródłem prądu stałego, który po wyczerpaniu można naładować, lecz trzeba o niego odpowiednio dbać. Umożliwia zasilanie wszystkich urządzeń i układów samochodu, pracujących podczas postoju (np. światła awaryjne).
Zadzwoń
Akumulator do samochodu odpowiada za rozruch silnika i napędzanie alternatora, który naprzemiennie dostarcza energię do pojazdu. Składa się z połączonych szeregowo kilku ogniw zanurzonych w rozcieńczonym kwasie siarkowym. Zewnętrzne ogniwa posiadają wyprowadzenia biegunów służące do podłączenia z obwodem elektrycznym. Dodatnie ogniwo wyprowadza biegun dodatni, a ujemne – biegun minusowy. Gdy silnik jest uruchamiany, akumulator samochodowy dostarcza prąd do obwodu elektrycznego pojazdu, a podczas postoju pozwala np. na używanie radia.
Najczęściej używane są akumulatory 12 V, zbudowane z sześciu szeregowo połączonych ogniw lub 6 V, które składają się z trzech ogniw. Aby uzyskać napięcie 24 V, łączy się szeregowo dwa akumulatory 12 V.
Budowa akumulatora
Akumulator jest zbudowany z:
- Obudowy - zbudowana jest z materiału odpornego na kwasy, zasłania zestawy płytkowe;
- Ogniwa - to połączone ze sobą dodatnie i ujemne płytki, które rozdziela separator;
- Separatora - służy do oddzielania ogniw o siebie;
- Kratki - są szkieletem konstrukcyjnym dla płyt. Przewodzą prąd elektryczny;
- Płytki dodatniej i ujemnej - są zanurzone w roztworze kwasu siarkowego. Odpowiadają za prawidłową pracę akumulatora;
- Elektrolitu - aktywuje materiał czynny płyt i przewodzi między nimi prąd.
W nowoczesnych akumulatorach stosuje się pirotechniczne klemy. Do dodatniej końcówki biegunowej akumulatora zostaje podłączona standardowa klema i plusowy przewód pirotechniczny. W przypadku kolizji, w której dochodzi do otworzenia poduszek powietrznych lub napięcia pasów, klema rozłącza obwód elektryczny samochodu odstrzelając połączony z nią czynnik.
Rodzaje akumulatorów
Akumulatory możemy podzielić na:
- akumulator kwasowo-ołowiowy,
- akumulator żelowy,
- akumulator EFB/AFB/ECM,
- akumulator AGM.
Jak dbać o akumulator?
Aby akumulator służył nam latami, należy o niego odpowiednio dbać. Napięcie ładowania powinno znajdować się między 13,8 a 14,4. Jeśli akumulator przekracza tę normę, może to skutkować skróceniem jego żywotności. W wersjach „obsługowych” należy kontrolować poziom elektrolitu. Warto także zwracać uwagę, czy obudowa akumulatora jest czysta, ponieważ zanieczyszczenia mogą powodować mikro-zwarcia i rozładowywanie ogniw. Jeżeli samochód jest używany przeważnie na krótkich trasach, należy co jakiś czas podładować akumulator, szczególnie zimą.
Nasza oferta akumulatorów skierowana jest głównie do klientów mieszkających w Łodzi oraz Pabianicach. Serdecznie zapraszamy do zakupów!