Koło dwumasowe — jak sprawdzić jego stan?

kolo-dwumasowe.jpg

Koło dwumasowe to element, który znacznie podniósł komfort jazdy. Podobnie, jak każda inna część, ono także się zużywa, dlatego warto zwracać uwagę, kiedy będzie nadawało się już do wymiany. W przypadku jego zużycia lub awarii potrzebna jest natychmiastowa interwencja. Dlatego warto wiedzieć, jakie mogą być nieprawidłowości i w jaki sposób je wykryć. Pomożemy ci odpowiedzieć na te pytania.

Co to jest dwumasowe koło zamachowe?

Potocznie mówi się na nie „dwumas” lub skrótowo DKZ. Dwumasowe koło zamachowe to prosty element, który zewnątrz wygląda podobnie do zwykłego koła, jednak w jego środku znajduje się tłumik drgań skrętnych. Składa się ono z dwóch metalowych kół o różnej średnicy. Pomiędzy którymi znajduje się dopasowany i elastyczny element. Warto wiedzieć, że mocowanie do wału silnika ma jedynie wewnętrzne koło, przez co - wewnętrzne i zewnętrzne - mogą obracać się niezależnie.

W samochodzie odgrywa ono rolę nośnika energii. Dzięki swojej dużej masie i prędkości wirowania „upłynnia”, wyrównuje pracę silnika. Dodatkowo tłumi drgania skrętne, które występują w układzie napędowym. Poprzez swoje właściwości wpływa pozytywnie na komfort jazdy - karoseria nie podlega nieprzyjemnym drganiom. Jego zastosowanie wyeliminowało także szarpanie przy ruszaniu oraz zmianie biegów.

Jak sprawdzić koło dwumasowe przy kupnie?

Jak sprawdzić, czy koło dwumasowe jest dobre przy kupnie? Jest to dosyć problematyczne. Uszkodzone koło dwumasowe najwięcej objawów ujawnia podczas jazdy. Na postoju polecamy przyjrzeć się stanowi dwumasy. Zalecamy sprawdzenie powierzchni roboczej koła. Dwumasa nie powinna posiadać zarysowań, pęknięć ani przebarwień na styku kola z tarczą. Czerwoną flagą jest nadmierna utrata smaru - wtedy do czynienia mamy z przegrzewającym się podzespołem.

Jak sprawdzić dwumas podczas jazdy?

W jaki sposób sprawdzić koło dwumasowe podczas jazdy? Mechanicy zalecają, by podjąć próbę gwałtownego przyspieszenia na zbyt wysokim biegu. To manewr, którego koło dwumasowe bardzo nie lubi. Jednak jeśli podczas takiego doświadczenia kierowca usłyszy podejrzane dźwięki lub nadmierne drgania i wibracje karoserii - z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że koło dwumasowe jest uszkodzone lub nadmiernie zużyte.

Warto także na pustej drodze dynamicznie przyspieszyć na wysokim biegu. Nie wykaże to zepsutego koła dwumasowego. Uczucie szarpania, drgania czy wstrząsów, prawdopodobnie wskaże na inne awarie, które w przyszłości będą powodem uszkodzenia koła dwumasowego.

Jak sprawdzić koło dwumasowe w automacie?

Awarie koła dwumasowego w samochodach z automatyczną skrzynią biegów są bardzo rzadkie. Automaty są idealnie zsynchronizowane z kołami dwumasowymi, jednak i taka usterka może się wydarzyć. W takim samochodzie awaria koła dwumasowego wskazywać będzie nadmierne szarpania podczas ruszania lub w czasie zmiany biegów. W tym przypadku potwierdzić uszkodzenie może jedynie diagnostyka komputerowa w profesjonalnym warsztacie samochodowym.

Objawy uszkodzenia koła dwumasowego

Często pada pytanie, po czym poznać zużycie koła dwumasowego? Odpowiedzieć jest prosta: najczęściej to hałas, typu stukanie, które jest bardzo rytmiczne i występuje przy uruchamiani oraz gaszeniu silnika, a także podczas zwalniania lub przyspieszania. Podobny hałas będziemy słyszeć, kiedy samochód stoi na biegu jałowym. Zepsuta dwumasa także znacząco obniży komfort jazdy poprzez drgania karoserii, niepokojące odgłosy czy stukanie i klekotanie. Kierowca może zauważyć charakterystyczne piski przy redukcji biegów. Tego typu objawy, szczególnie hałasy, można zweryfikować, dusząc pedał sprzęgła i jadąc na „luzie”.

Objawem często zauważanym jest także wpadanie samochodu w wibracje. Dzieje się tak, kiedy jedziemy na wysokim biegu, dusimy gaz i rozpędzamy się od niskich obrotów. Jeżeli po rozpędzeniu się wibracje ustają, jest to tylko iluzoryczna naprawa, tak naprawdę metalowe części rozgrzały się, rozszerzyły, a jak ostygną to ponownie zaczną hałasować.

Koło dwumasowe – powody zużycia

Po pierwsze warto pamiętać, że koło dwumasowe to element samochodu, który podlega cyklicznej wymianie. Najczęściej należy zająć się jego wymianą po przejechaniu około 180 tysiącach kilometrów. Jednak do usterki może dojść dużo wcześniej. Co skraca żywotność dwumasowego koła zamachowego?

Objawy zużycia koła mogą być różne. Powody w dużej mierze zależą od stylu jazdy kierowcy. Śmiertelny dla DKZ jest tzw. „ecodriving”, czyli gwałtowne dodanie gazu na wysokim biegu oraz hamowanie silnikiem. Przyczyną przedwczesnego zużycia dwumasy jest nierównomierna praca biegu jałowego, która swoje źródło może mieć w usterkach pomp wysokiego ciśnienia, wypadania kodów wtryskiwaczy, wypadania zapłonów, zużyty silnik, nie dogrzanie poszczególnych i wiele innych. Uwagę należy zwrócić także na nieprawidłowy rozruch silnika (słaby akumulator) czy zmianę parametrów silnika (większa ilość paliwa to większe doładowanie). Warto wiedzieć, że żywotność koła dwumasowego zmniejszają uszkodzenia skrzyni biegów lub kontakt z olejem silnikowym.

Koło zamachowe dwumasowe – jak zapobiegać awarii?

Każde koło dwumasowe wcześniej czy później ulegnie uszkodzeni - jest to część wymienna. Jednak moment kosztownej wymiany można odwlec w czasie. Zapobiegać wymianie koła dwumasowego będzie przede wszystkim odpowiedni styl jazdy. Warto pamiętać o nieprzeciążaniu silnika oraz o prawidłowym korzystaniu ze sprzęgła podczas uruchamiania i gaszenia pojazdu. Żywotność koła dwumasowego przedłuży nieruszanie z piskiem opon i dużą ilością gazu. Objawy awarii lepiej wykryć we wczesnym etapie - dzięki regularnym kontrolom - dzięki temu inne elementy nie ulegną zepsuciu.

Jak sprawdzić stan dwumasy? Podsumowanie

Koło dwumasowe to element wynaleziony już 30 lat temu. Podnosi on jakość i komfort jazdy, a także niweluje nieprzyjemne drgania karoserii. Warto zwracać uwagę na nieprzyjemne dźwięki i szarpnięcia podczas uruchamiania oraz zwalniania, a także w czasie przyspieszania i zwalniania. Koło dwumasowe można sprawdzić zarówno wizualnie, jak i jakościowo podczas jazdy czy też w przypadku automatów podczas diagnostyki komputerowej. Wymienić dwumasowe koło zamachowe to spory koszt, który może być zaporowy. Dlatego warto dbać o jego jak najdłuższą żywotność, szczególnie poprzez dobry styl jazdy. Jeśli masz wątpliwości co do jakości i objawów uszkodzonej dwumasy skontaktuj się ze sprawdzonym oraz doświadczonym mechanikiem, który wie, jak sprawdzić sprzęgło dwumasowe.